• Greta Samušytė

Trumpai: kaip veikia reklama?

Gyvename tokiame amžiuje, kai reklama yra visur. Anksčiau nuo jos galėdavome pasislėpti Youtube ar Facebook platformose, nes pagrinde reklamą matydavome tik televizijoje ir spaudoje, tačiau dabar reklamos industrija užvaldžiusi viską. Trumpas reklaminis klipas gali nutraukti žiūrimą muzikinį klipą ar net Candy Crush žaidimą Facebook’e. Autobusai mieste „ištapetuoti“ milžiniškais skelbimais apie nuolaidas parduotuvėse ar naujai atsidariusias kavines. O kur dar tie milžiniški stendai automagistralėse su pasiūlymais užsukti į artimiausią McDonald’s (ir visai nesvarbu, kad artimiausias dar už 50 kilometrų). Daugybė žmonių dirba tam, kad tam tikrus produktus iš tam tikrų prekybos tinklų mes pirktumėme kuo dažniau ir kuo didesniais kiekiais.

Daugybė žmonių dirba tam, kad tam tikrus produktus iš tam tikrų prekybos tinklų mes pirktumėme kuo dažniau ir kuo didesniais kiekiais.

Taigi, kodėl mes perkame net tada, kai mums nereikia, arba kai net neturime už ką?


John Mehrmann straipsnyje Why People Buy (liet. kodėl žmonės perka) teigia, kad yra keletas pagrindinių priežasčių:


· Prestižas, prabanga ir stilius

· Kokybė, ilgaamžiškumas, patikimumas ar geri atsiliepimai

· Pinigų arba laiko taupymas

· Reklamos ir marketingo įtaka

Reklama – giliai įsišaknijusių mūsų visuomenės stereotipų ir nenormalaus noro turėti kuo daugiau - atspindys. Tai tarsi nesibaigiantis ratas. Mes pasiduodame jam tampdami jo aukomis, o tapdami aukomis mes dar labiau reklamą skatiname. Paradoksalu. Jei visuomenė sako, kad moteris graži tik jeigu jos plaukai ilgi, marketingo specialistai tuo pasinaudoja bei reklamuoja plaukų priežiūros priemones taip, lyg tik jas naudodama moteris gali apskritai jaustis moterimi. Reklama įlenda į giliausias žmogaus smegenų kerteles, į mažiausius nepasitikėjimo savimi tarpelius. Pavyzdžiui, ar pastebėjote kaip reklamuojamos vyriškos dušo želės? Neretai pagrindinis tokių reklamų herojus – raumeningas, įdegęs, savimi pasitikintis ir seksualus vyras. Tokie vaizdai pasėja mumyse sėklą, tokią, kad štai, jei ir aš naudosiu šią dušo želė, aš susitapatinsiu su juo ir tapsiu tokiu pat antžmogišku, kaip šis herojus. O kodėl aš tokiu noriu būti? Atsakymas labai paprastas. Mūsų visuomenė nuo pat mažens mums kala į galvą kokie mes turime norėti būti. Taip gimsta stereotipai, na, o vėliau taip gimsta reklamos, kurios žaisdamos su mūsų pasąmoniniais įsitikinimais neša pelną įmonėms.

Mes pasiduodame reklamai ir tampame jos aukomis.

Kaip apsisaugoti ir neįkristi į šį užburtą ratą?

Visų pirma, turime peržvelgti, kokias silpnąsias vietas turime, išmokti jas priimti ir suvokti, kad nusidažius plaukus tokia spalva, kokia yra pavaizduota ant plaukų dažų dėžutės, netapsi ta mergina ar vaikinu, kuris reklamuoja tuos plaukų dažus (plaukų dažai nei nosies formos, nei tavo požiūrio į pasaulį nepakeis). Taip pat turime labai griežtai nusibrėžti ribas, kokių dalykų mums iš tiesų reikia nusipirkti, ir ko mes iš tų dalykų tikimės. Žmonija ir taip vartoja ženkliai per daug, todėl svarbu gerai apgalvoti, ką ir kodėl perkame, o ne dėti į krepšelį todėl, kad pakuotė labai graži. Dar vienas geras priešnuodis perdėtam pirkimui – pirkti internetu. Taip galima stebėti už kokią sumą jau „įsidėjai į krepšelį“. Taip pat, nebūtina visko pirkti iš vienos parduotuvės, galima paieškoti, kur kaina geresnė, paskaitinėti žmonių atsiliepimus apie prekę bei duoti sau laiko įvertinti ar ta prekė mums iš tiesų yra reikalinga.


Ir pabaigai: pasitikėkite savimi ir savo pasaulėžiūra. Neleiskite reklamai įbrukti jums svetimų norų ar primesti kvailų ir žalingų stereotipų.